PARKING WIELOPOZIOMOWY W STREFIE KULTURY W KATOWICACH

INWESTOR: KATOWICKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO SP. Z O.O.
LOKALIZACJA: KATOWICE
STATUS: KONKURS 2020 R. – I NAGRODA
POWIERZCHNIA UŻYTKOWA: 35 700 M²
PROJEKT OPRACOWANY WSPÓLNIE Z:
ARPA ARCHITEKTONICZNA PRACOWNIA AUTORSKA JERZEGO GURAWSKIEGO

AUTORZY:
ARCH. BŁAŻEJ SZURKOWSKI
ARCH. BARTOSZ GURAWSKI
ARCH. JERZY GURAWSKI

WIZUALIZACJE:
GID STUDIO

IDEA / KONTEKST / FORMA


Nadrzędnym celem przy projektowaniu wielopoziomowego parkingu w Strefie Kultury w Katowicach jest wyeksponowanie walorów przestrzenno-architektonicznych tego miejsca – ikonicznego obiektu „Spodka”, Sali koncertowej NOSPR, Międzynarodowego Centrum Kongresowego oraz Muzeum Śląskiego. W naszej interpretacji, forma projektowanego parkingu nie powinna rywalizować z otoczeniem, lecz próbować nawiązać do niego formą poprzez wykorzystanie naturalnych warunków ukształtowania terenu.


Od strony północnej bryła parkingu opada równolegle do spadku ulicy Góreckiej, by potem stopniowo uwypuklić swój kształt aż do najwyższego narożnika na rogu ul. Haralda. Pochyły dach parkingu zostaje zaprojektowany jako zielona przestrzeń rekreacyjna z dodatkową funkcją usługową, ulokowaną w najwyższym punkcie budynku z otwarciem widokowym na atrakcyjne sąsiedztwo. Forma zielonego dachu parkingu jest powiązana z ‘rozcięciem’ bryły MCK i podobnie jak ono, kreuje nowe otwarcia widokowe.

FUNKCJA

Prostota i czytelność układu była naszym wyjściowym założeniem projektowym. Dzięki wkomponowaniu parkingu w istniejące ukształtowanie terenu, uzyskaliśmy możliwość zorganizowania bezpośrednich wjazdów oraz wyjazdów samochodów od strony północnej (dostęp na poziom +1 oraz +2) oraz południowej (dostęp na poziom 0 oraz -1). Ruch kołowy wokół parkingu opiera się na istniejącej siatce ulic.

Cyrkulacja aut na poszczególnych kondygnacjach parkingu odbywa się według wskazówek zegara. Trzon komunikacji samochodowej stanowi szeroki trakt na osi północ-południe (element powtarzalny na wszystkich kondygnacjach) oraz ułożone poprzecznie do niego, alejki. Poszczególne kondygnacje są połączone za pomocą szerokiej dwukierunkowej rampy, na której również dostępne są miejsca parkingowe.

Projekty obiektów usługowych Indywidualne projekty domów