KŁADKA BERDYCHOWSKA

INWESTOR: POZNAŃSKIE INWESTYCJE MIEJSKIE SP. Z O.O.
LOKALIZACJA: POZNAŃ
STATUS: KONKURS 2018 R. – I NAGRODA

PROJEKT OPRACOWANY WSPÓLNIE Z:
ARPA ARCHITEKTONICZNA PRACOWNIA AUTORSKA JERZEGO GURAWSKIEGO
MS86A MACIEJ SOKOLNICKI ARCHITEKT
ADAM TURCZYN

AUTORZY:
ARCH. BŁAŻEJ SZURKOWSKI
ARCH. BARTOSZ GURAWSKI
ARCH. MACIEJ SOKOLNICKI
ARCH. ADAM TURCZYN

WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE KONSTRUKCJI:
DR INŻ. GRZEGORZ RATAJCZAK

Spiąć dwa brzegi Warty włączając cudowny cypel rozdzielający Jej bieg, tak by nie naruszyć, a zarazem podkreślić pejzaż Miasta, wraz z dominantą Katedry; wydobyć niedoceniany urok tego miejsca - to główny cel naszych starań. Stworzyć mimo sporych odległości klimat kameralności i spokoju, na tej „nici” widokowo-kontemplacyjnej, tak by była ona nie tylko przejściem, ale też miejscem spotkań i rozpoznawania panoramy miasta, Jego historii i niezwykłej atrakcji wijącej wśród łąk nadbrzeżnych Warty

Centralnym elementem kompozycji przestrzennej jest spinający zachodnią i wschodnią część przeprawy plac, koncentrujący i rozdzielający strumienie ruchu pieszego oraz rowerowego, otwierający jednocześnie dostęp do terenów rekreacyjnych na „Cyplu” przy wschodnim brzegu Warty. Dotychczas wyizolowana przestrzeń południowej części Ostrowa Tumskiego staje się centralnym punktem na osi komunikacyjnej pomiędzy Starym Miastem a doskonałymi terenami rekreacji wokół jeziora Maltańskiego

Lekkość, transparentność i harmonia są kluczowymi wytycznymi dla kształtowania formy obiektu. Zawieszone nad lustrem wody dwie naprężone, smukłe wstęgi łączą przeciwległe brzegi rzeki, kadrując jednocześnie widoki na osi północ (Katedra, Ostrów Tumski)-południe (Most św. Rocha, kampus Politechniki Poznańskiej). Obie części mostu charakteryzują się klasyczną oszczędnością środków wyrazu które pomimo swojego modernistycznego rodowodu nie powielają przebrzmiałych wzorców estetycznych sprzed niemal stu lat. Formy te nie starają się eksponować struktury, a jedynie uwypuklać logikę konstrukcji.

Kładkę projektujemy w konstrukcji żelbetowej z eksponowaniem jasnego betonu architektonicznego jako materiału wykończeniowego dla formy obiektu. Aby nie przysłaniać osi widokowych balustrady projektujemy jako cało-szklane, utwierdzone w płycie żelbetowej. Umieszczona w centralnej części mostu ława wykonana jest z drewna na konstrukcji stalowej. Oświetlenie płaszczyzny ruchu realizowane będzie przez oprawy liniowe w technologii LED, umieszczone w dolnej części pochwytu.